Project Description

Traditional gesso, are you sure?

Don’t get me wrong, I have nothing against Cennino Cennini  (1360-1427),  on the contrary, it was love at first sight. But having his recipe for traditional gesso as  reference for making gesso is much more I can assume for the perfection of my art…

prefiero leerlo en español

traditional gesso 1

Cennino Cennini, Beatified Bishop and Beatified Pope, Gemäldegalerie, Berlin

The Book of the Art :

“Made and composed by Cennino da Colle, in the reverence of God, and of the Virgin Mary, and of St. Eustachius, and of St. Francis, and of St. John the Baptist, and of St. Anthony of Padua, and generally of all the saints of God, and in the reverence of Giotto, of Taddeo, and of Agnolo the master of Cennino, and for the utility and good and advantage of those who would attain perfection in the art”

Excerpt From: Cennini, Cennino, 15th cent. “The book of the art of Cennino Cennini : a contemporary practical treatise on quattrocento painting.” 

That his book appears in the reduced bibliography of some recipes to make your own traditional gesso in the 21st century cannot but make me smile.

It seems that the traditional gesso recipe has become a too serious business to many people, 7 days of preparation, 9 layers and weeks of polishing…

traditional gesso 3

Restaurantion El Calvario, de Rogier van der Weyden / Restoration of Crucifixion by Rogier van der Weyden. Museo del prado

traditional gesso 2

Restauración El Calvario, de Rogier van der Weyden / Restoration of Crucifixion by Rogier van der Weyden. Museo del prado

traditional gesso 5

El Calvario, de Rogier van der Weyden / Crucifixion by Rogier van der Weyden. Museo del prado

I suppose that if what you want is to ground a panel of 6 m2 made of 11 irregular railway sleepers for using 100 millions glazes as an old flemish painting  and sign it as Van der Weiden, then, you should probably use one of those impossible “traditional gesso” recipes, yes those  full of obsolete bibliography. And, furthermore, you will need to commend yourselves to St. Eustachius, to  St. Francis, to St. John the Baptist, and to St. Anthony of Padua (at least).

But if you just want to ground a  60 x 60 cms cradle panel of todays  engineered wood 5mm (plywood, fiber board etc…) with uniformed smooth surface and flatness tolerance < 0,0001 cm, to paint with oil, tempera or encaustic and you are not a restorer, the “casual” gesso recipe will do the trick.

To be continued

 

———————–

Gesso tradicional

No me mal interpreten, no tengo nada en contra Cennino Cennini (1360-1427), al contrario, fue amor a primera vista. Pero tener su libro “Libro de la técnica”, como libro de cabecera para la fabricación de gesso es mucho más que pueda asumir para la perfección de mi arte …

“Hecho y compuesta por Cennino da Colle, en reerencia a Dios y a la Virgen María y a San Eustaquio, y a dea San Francisco y a San Juan Bautista y a San Antonio de Padua, y en general, a todos los santos de Dios, y en honor a Giotto, a Taddeo y a Agnolo el maestro de Cennino, y por la utilidad y el bien y provecho de los que alcanzar la perfección en el arte “

Extracto de: Cennini, Cennino, 15a ciento. “El libro del arte de Cennino Cennini: un tratado práctico contemporánea en la pintura del Quattrocento.”

Que su libro aparezca como bibliografía seleccionada para hacer su propio gesso, en el siglo 21, no puede dejar de hacerme sonreír.

Parece que la receta de gesso tradicional ha convertido en un asunto muy muy serio y circunspecto, los 7 días de preparación, 9 capas y semanas de pulir …

Supongo que si lo que quieres imprimar un panel de 6 m2 hecho de 11 traviesas de ferrocarril para el sobreponer 100 millones de veladuras como una pintura flamenca antigua y, además,  firmarlo como Van der Weiden; probablemente deberías utilizar una de esas recetas  imposibles de Gesso “tradicional” sín una de esas  llena de bibliografía obsoleta. Y tendrás que encomendarte a  San Eustaquio, a San Francisco, a San Juan Bautista, y San Antonio de Padua (por lo menos).

Pero si lo que quieres es imprimar un Panel 60×60 cms de madera mecanizada de 5mm (madera contrachapada, tablero de fibra, etc …) con superficie lisa uniforme y tolerancia planeidad <0,0001 cm, para pintar con óleo, temple o encáustica y no eres  un restaurador, la receta gesso “casual” te va a resolver la papeleta estupendamente.

Continuará

<!– Begin MailChimp Signup Form –>

<div id=”mc_embed_signup”><form id=”mc-embedded-subscribe-form” class=”validate” action=”//modernistencaustic.us13.list-manage.com/subscribe/post?u=e3e81c32fa2a63e97de2d5ec3&amp;id=d42160d602″ method=”post” name=”mc-embedded-subscribe-form” novalidate=”” target=”_blank”>

<div id=”mc_embed_signup_scroll”>

<h2>If you liked this post</h2>

<div class=”indicates-required”><span class=”asterisk”>*</span> indicates required</div>

<div class=”mc-field-group”><label for=”mce-EMAIL”>Email Address <span class=”asterisk”>*</span>

</label>

<input id=”mce-EMAIL” class=”required email” name=”EMAIL” type=”email” value=”” /></div>

<div id=”mce-responses” class=”clear”></div>

<!– real people should not fill this in and expect good things – do not remove this or risk form bot signups–>

<div style=”position: absolute; left: -5000px;”><input tabindex=”-1″ name=”b_e3e81c32fa2a63e97de2d5ec3_d42160d602″ type=”text” value=”” /></div>

<div class=”clear”><input id=”mc-embedded-subscribe” class=”button” name=”subscribe” type=”submit” value=”Subscribe” /></div>

</div>

</form></div>

<!–End mc_embed_signup–>