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How black is black?

The whole pigment industry is rethinking black for everyday applications: ink for your printer, the black of your iphone or a black dye for that little black dress that now might not seem black enough…

prefiero leerlo en español

Digression: You probably heard of nano-black or Vantablack, a new black that absorbs all but 0,035% of visual light. According to experts, Vantablack is as close to a black hole imaginable, as it is so dark that the human eye struggles to discern its shape and dimension. Frederic de Wilde claims the  authorship of blackest painting in the world, have a look:

151119 blackest black.001

Frederic de Wild The blackest black

But going back to our chromatic black, We explained on our latest post that black can be obtained mixing different pigments,

But how many? 

You can obtain beautiful blacks mixing 3 primary colors or mixing 2 complementary colors

Transparent or opaque?

We saw in our last post how opaque black optically works, with no doubt our preferred option is transparent.

Which ones?

The ideal pigments to make the Chromatic black are :

  • transparent, with small (and regular) particle size
  • have high tinting strength
  • are complementary colors (as complementary as possible)
  • be free of impurities and additives

I know many artist include in their opaque blacks formulations some earth pigments within their mixes like raw amber, but to my view they show irregular particle size and are never free of impurities.

For this same reason it is not advisable to mix readymade paint for this purpose, since you never know which additives are included in their formulations, and we prefer to mix these 100% pure synthetic pigments.

Phthalocyanine green + Quinacridone red

Monoazo orange + Phthalocyanine blau

Since each pigment has different tinting strength the mix has to be adapted to your preferences.

Talking about black preferences: according to Stephen Westland, Chair of Colour Science and Technology at the Leeds University, if you are caucasian and woman you will probably prefer reddish blacks; if you are a man you will probably prefer bluish blacks if you are caucasian, but reddish blacks if you are asian… We all equally dislike yellowish blacks.

Stephen Westland is developing a blackness index in order to measure a sample and say how black it is or whether one sample is blacker than another.

 

———————–

 

Cuán negro es el negro?

Esto puede parecer una cuestión trivial, pero no lo es. La industria del pigmento está repensando el negro para su uso en las aplicaciones cotidianas: la tinta para la impresora, el color de tu iphone, pintura de tu coche o un nuevo tinte para ese pequeño vestido negro “Little Black Dress” que hoy en día podría no ser lo suficientemente negro…

Disgresión: probablemente has oido del nano-negro o Vantablack, un nuevo negro que absorbe casi el 0.035% de la luz visible. Según los expertos, Vantablack es lo más cercano a un agujero negro imaginable, ya que es tan oscuro que el ojo humano no logra discernir ni su forma y dimensión. Frédéric de Wilde afirma haber pintado la pintura mas negra en el mundo, échale un ojo…

Pero volviendo a nuestro negro cromático, hemos explicado en nuestro último post que el negro se puede obtener mediante la mezcla de varios pigmentos:

Pero… ¿cuántos?

Puede obtener preciosos negros mezclando 3 colores primarios o de mezclando 2 colores complementarios

Transparentes u opacos?

Vimos en nuestro último post cómo funciona ópticamente el negro opaco , sin duda, nuestra opción preferida es transparente.

¿Cuáles?

Los pigmentos ideales para hacer el negro cromático deben ser:

  • ser transparentes y de partículas pequeñas y regulares
  • tener un alto poder colorante
  • ser colores complementarios (como complementarios como sea posible)
  • Estar libre de impurezas y aditivos

Somos conscientes que muchos artistas incluyen en sus mezclas algunas tierras sombra, pero a mi modo de ver siempre presentan tamaño de las partículas irregulares y nunca están libres de impurezas.

Por esta razón, no es recomendable mezclar pintura ya preparada para este propósito, ya que nunca se sabe qué s aditivos se incluyen en sus formulaciones; no hay duda, preferimos mezclar pigmentos sintéticos puros como:.

Verde phthalo + Violeta Quinacridone 

Naranja Monoazoico  + Azul phthalo

Dado que cada pigmento tiene diferente poder colorante, la mezcla tiene que adaptarse a sus preferencias.

Hablando de preferencias: según Stephen Westland, Presidente de “Colour Science and Technology”  de la Universidad de Leeds, si eres caucásico y mujer es probable que prefieras los negros rojizos; si eres hombre probablemente preferirás los negros azulados si eres caucásico, pero los negros rojizos si eres asiático … A ninguno nos gustan los negros amarillentos…

Stephen Westland está desarrollando un índice de negros para poder medir una muestra y decir cuán  negro es o si una muestra es más negra que otra.

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