Project Description

The grattage (from the french gratter / to scratch) is a new word for an old, very old, technique the “Sgraffito”, word that comes from the Italian word graffiare (“to scratch”), ultimately from the Greek γράφειν (gráphein) “to write”.

prefiero leerlo en español


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In fact the Romans used this technique in their “wax tablets” (todays ipads) as reusable writing surface not only as notepad for schoolwork, but for military dispatches or even regular letters. The support was softwood layered with a mix of beeswax, tree resin as hardener and lampblack pigment. As writing tool they used a stylus sharp on one end for writing or scoring the characters and a flat end at the other side to erase / smooth out the incised character.

For decoration purposes the sgraffito was already used by the civilizations of the fourth millennium BC. The sgraffito on walls has been used in Europe since classical times.

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Detail of Renaissance sgraffito on the walls of the Březnice Château, Czech Republic. Credit: Miaow Miaow

The grattage, as we know it today, is a simplified version of the sgraffito technique, in which one coat of paint is left to dry on a canvas or sheet of paper. Another coat of a different color is painted on top of the first layer. The artist then uses a palette knife or even the back end of a brush to scratch out a design, leaving behind an image in the color of the first coat of paint.

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Max Ernst 1927) The Horde Private Collection

 

My friend Max (Max Ernst for the newcomers)  introduced in 1926 this practice as an extension surrealist semi-automatic procedures of the frottage. Ernst applied several layers of paint on canvas and then he placed objects underneath the canvas, such as metal grids, wood, wire mesh or string, in order to transfer those relief-like structures to the canvas, he scratched away the top layers .

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Jean Dubuffet 1946 Building facades MoMA

After Max Ernst, who devoted several series of his artistic production to this artistic process, were the “informalist movement” in general and the “tachism” or “art brut” with Jean Dubuffet in particular (the european equivalent s of the American Abstract Expressionism) who further developed this technique which for them meant:  full freedom of expression and randomness of gestures, expressive use of material, the nonexistence of preconceived ideas, ultimately the grattage became the leading exponent of “the action defines the idea”.

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El grattage (del francés gratter / rayar) es una palabra nueva para una técnica antigua, muy antigua como el ” Sgraffito” o esgrafiado. Sgraffito  proviene de la palabra italiana graffiare (rayar), y esta en última instancia, de la γράφειν (gráphein) “escribir” .

De hecho, los romanos utilizaron esta técnica en sus ” tablas de cera ” ( los ipads de hoy) como superficie de escritura reutilizable. Lo utilixaron no sólo como cuaderno en la escuela, sino también para los despachos militares o incluso para cartas. La base era n¡una tablilla de madera con una capa superior fabricada con una mezcla de cera de abejas, resina de árbol como endurecedor y el negro de humo como pigmento. Como punzón utilizaban una especie de lápiz afilado por uno de los extremos para escribir y romo por el otro para borrar .

Con fines decorativos el esgrafiado ya se utilizaba las civilizaciones del cuarto milenio antes de Cristo y el esgrafiado en las paredes se ha utilizado en Europa desde la época clásica .

El grattage, tal como lo conocemos hoy en día, es por lo tanto es una técnica simplificada del esgrafiado clásico, en el que se deja que una primera capa de pintura se seque en un lienzo o una hoja de papel. Otra capa de un color diferente se pinta sobre la primera capa . El artista utiliza entonces una espátula o incluso la parte de atrás de un pincel para dibujar, dejando con esta acción una imagen en el color de la primera capa de pintura.

Mi amigo Max (Max Ernst para los recién llegados ) introdujo en 1926 esta práctica como una extensión surrealista de sus procedimiento semi – automático del frottage. Ernst aplica varias capas de pintura sobre tela y luego coloca objetos debajo del lienzo, como rejillas de metal , madera, malla de alambre o cuerda, con el fin de transferir estas estructuras en relieve al lienzo.

Después de Max Ernst , que dedicó varias series de su producción artística a este proceso artístico , fue el “movimiento informalista ” en general, y el ” tachismo ” o ” art brut ”  con Jean Dubuffet a la cabeza en particular (el equivalente europeo del expresionismo abstracto americano ) que más desarrollado esta técnica que para ellos significaba : plena libertad de expresión,  aleatoriedad en los gestos, el uso expresivo de los materiales, la no existencia de ideas preconcebidas; en definitiva el grattage se convirtió en el máximo exponente de la máxima ” la acción genera la idea”.