Project Description

Is black the absence of color or the absence of light?

prefiero leerlo en español

 

With this question we are are directly confronted with the full complexity of the theory of light:

Black is the absence of color

yes, but can also be an exhaustive combination of multiple colors of pigment.

Chromatic black is nothing but a very dark color normally made by mixing 2 complementary colors .

Gamblin's Chromatic black

Gamblin’s Chromatic Black

Many painters in history choose to mix their own blacks, rather than using black pigments. Mixed blacks can certainly have more subtle mixing characteristics and specially relate closer to the rest of the colors in one’s palette, but it was not till the impressionist painters made it one of their main traits that this effect became known among artists. (Not too long ago Gamblin introduced for the first time their chromatic black within their oil palette…)

 

What color do shadows have?

Most artists before 1870 had created shadows by simply lowering the value of colours (by adding grey or black).  The Impressionists, especially Claude Monet, understood that there are colors in shadows and painted their pictures that way.

 

 

Chromatic black monet2

Claude Monet, 1865-66, Déjeuner sur l’herbe, oil on canvas, Musée d’Orsay

Chromatic black monet

Claude Monet 1890 Grain stacks Oil on canvas. This Haystack series was so successful that his prices rose steeply and he bought his house in Giverny…

 

Pure black pigment can be too trivial and flat even dull specially if combined with warm colors, this has an optical explanation that I will try to explain on another post

Almost any combination of two deep, dark pigments,one warm, the other cool, will result in a dark interesting color, just try. Mix with white and you will obtain beautiful greys…There are specific pigments that result in incredible blacks… we will talk about it on a different post.

 

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Negro cromático

Es el negro la falta de color o la falta de luz?
Esta pregunta tan tonta nos confronta directamente con toda la complejidad de la teoría de la luz: Negro es la falta de todos los colores de la luz, sí,pero también puede ser una combinación de múltiples  pigmentos.
El negro cromático no es nada más que un color muy oscuro normalmente resultando der la mezcla de dos colores complementarios.

Muchos grandes pintores a lo largo de la historia han optado por mezclar los negros ellos mismos en lugar de usar pigmentos negros. Los negros contenidos de esta manera suelen tener características más sutiles en las mezclas y especialmente respecto al resto de los colores en la paleta de cada pintor. Pero no fue hasta los pintores impresionistas que hicieron de este matiz uno de  sus principales rasgos que esta técnica de mezclado ha tenido eco entre los artistas. (No hace tanto que Gamblin introdujo por primera vez dentro de su gama de óleo este negro …)
Pero, entonces… ¿ qué color tienen sombras?
La mayoría de los artistas antes de 1870 creaban sombras  simplemente bajando el valor cromático de los colores (añadiendo negro o gris ). Los impresionistas, Claude Monet Sobre todo, entiende que también hay colores en sombras y pinta sus imágenes de esa manera.

El pigmento negro puro puede ser trivial plano e incluso aburrido especialmente  si se combina con colores cálidos, este efecto tiene una explicación óptica que intentaré explicar en otro post.
Casi cualquier combinación de dos pigmentos oscuros fuertes, uno cálido, y otro frío, dará lugar a un color oscuro interesante, inténtalo. Luego mezcla con el blancos y obtendrás unos grises grises espectaculares … Hay pigmentos específicos que dan lugar a los negros increíbles … pero hablaremos de ello en otro post.